امروز ۱۷ آبان ۱۳۹۶
صفحه اصلی » اجتماعی » کمبودهای آموزش و پرورش تعلیم و تربیت دانش آموزان را تهدید می کند
کد خبر : 33925
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶در ۹:۰۰ ق.ظ

کمبودهای آموزش و پرورش تعلیم و تربیت دانش آموزان را تهدید می کند

کمبود فضاهای آموزشی و منابع انسانی و مالی در آموزش و پرورش شرایط تعلیم و تربیت دانش آموزان را تحت تاثیر گذاشته است.

به گزارش جام روز، با توجه به  قانون جذب نیرو در آموزش و پرورش و بازنشسته شدن تعداد زیادی از معلمان به خصوص در مقطع ابتدایی باری مضاعف به آموزش وپرورش تربت جام وارد کرده است.

فرسودگی مدارس به عنوان محلی برای فراگیری علم و دانش از دیگر مشکلات و تهدیدهای آموزش و پرورش تربت جام است که کار را برای معلمان به عنوان کارگردانان این اداره با دشواری همراه کرده و بر روحیه دانش آموزان به عنوان فرا گیران علم ودانش تاثیر منفی می گذارد.

اگر این کمبود ها را در کنار نپرداختن به معیشت معلمان که لازم است برای گذراندن زندگی در چندین شیفت کار کنند اضافه کنیم وضعیت آموزش و پرورش را بحرانی تر از هر زمانی احساس می شود.

این اتفاق برای کشوری که می خواهد در سند چشم انداز بالاترین رتبه علمی در منظقه را داشته باشد مناسب نیست و مسئولان کشوری باید نگاه ویژه ای به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته انجام دهند.

هزینه های نهاد های آموزشی در ثروتمندترین نهاد کشور باید مستقل از خیرین تامین شود

چندی پیش علی رستمی فرماندار تربت جام و رئیس شورای آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش با انتقاد از پرداخت سرانه مدارس گفت: سرانه ها متناسب سیستم آموزشی نیست و برای تامین نیاز های مالی واحدهای نباید دستمان در جیب مردم باشد و لازم است سرانه این واحدها در ثروتمندترین نهاد کشور مستقل از خیرین تامین شود.

رستمی با اشاره به اینکه حفظ منابع عمومی وظیفه فرماندار است بیان داشت: استفاده بیش از حد در همه برنامه ها از خیرین باعث فشار به این قشر می شود و چهره وقف و امور خیریه صدمه می بینند و دستگاه ها باید بتوانند منابع خود را مستقل تامین کنند.

وی یادآور شد: سرمایه های خیرین باید متناسب به نیاز در مناطق کم برخوردار هزینه شود و نمی تواند خیر در هر کجا که خواست اقدام کند.

فرماندار تربت جام اظهار کرد: شاخصه ها در آموزش وپرورش شهرستان متناسب با واقعیت نیست و نمی شود فله ای و بدون آمار دقیق تصمیم گیری شود.

کمبود بیش از ۲۰۰معلم در مقطع ابتدایی

غلامرضا بهرامپور رئیس آموزش و پرورش تربت جام در خصوص کمبود معلم در مقطع ابتدایی گفت: اضافه شدن سال ششم به مقطع ابتدایی، نیازمند ایجاد زیرساخت ها بود که متاسفانه این زیرساخت ها آماده نشد و باعث شدکه کمبود معلم متخصص در مقطع ابتدایی به مشکل های آموزشی اضافه شود.

وی ادامه داد: کمبود بیش از ۲۰۰ نیروی انسانی در آموزش وپرورش تربت جام محسوس است هرچند که آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری با بهره گیری از دیگر معلمان در قالب اضافه کاری و ارائه بسته های حمایتی به مدارس غیرانتفاعی و سرباز معلم، توانست کمبود نیروی موجود را در این مقطع جبران کند اما ادامه این روند و بی توجهی به معضل کمبود معلم در سال های آتی تربت جام را با بحران مواجه خواهد کرد.

بهرامپور افزود: در آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در تربت جام ۷۰ کلاس درس با کمبود معلم مواجه شد که نشان می دهد در این مقطع به شدت نیازمند معلمان جدید هستیم  که باید برای جلوگیری از بحران به فکر رفع این مشکل شویم.

رئیس آموزش و پرورش تربت جام تصریح کرد: بازنشستگی ۱۷۰ معلم در آموزش و پرورش تربت جام و عدم جایگزینی و استخدام نیروهای جدید در سال تحصیلی آینده کمبود معلم به شدت افزایش می یابد که باید برای آن چاره ای اندیشید.

بهرامپور با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی درتربت جام یادآور شد: اگر چه کمبود فضای آموزشی در تربت جام باچرخشی کردن شیفت مدارس رفع شده اما همچنان کمبود بیش از ۱۰ درصدی کلاس در شهرستان مشهود است به گونه ای که برخی مدارس دانش آموزان یک  کلاس به ۳۵ نفر رساندن که ظرفیت استاندارد این کلاس ها حدود۳۰ نفر است.

فرسودگی ۴۰ مدرسه در تربت جام

وی در ادامه به فرسودگی مدارس اشاره کرد و گفت: در مجموع ۴۰ مدرسه تربت جام فرسوده هستند و به دلیل هزینه های سنگین احداث مدارس بزرگ، ترجیح می دهیم خیران به کمک آموزش وپرورش بیایند و برای مرمت مدارس کمک کنند.

رئیس آموزش و پرورش تربت جام خاطر نشان کرد: در ۱۵ سال گذشته ۱۲۰ مدرسه را خیرین در شهرستان احداث کردند که حدود ۱۰ هزار دانش آموز در حال تحصیل در این مدارس هستند

بهرامپور با اشاره به فرهنگ سازی برای اولیا دانش آموزان بیان داشت: کارهای فرهنگی در حوزه اولیا و مربیان باید به گونه ای صورت بگیرد تا مردم بدانند هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است هر چنداین اداره توقع کمک مالی ندارد اما ازخانواده ها و انجمن مدارس برای بهبود کیفیت آموزشی کمک می خواهد.

وی عنوان داشت: اولیا و مربیان یاور مدارس باشندتا بتوانیم بسته هایی را که آموزش وپرورش برای ترمیم مدارس فرسوده تهیه کرده است را در اختیار خیران به صورت مشارکتی قرار دهد و آنان با نظارت بر نوسازی مدارس هزینه کنند.

رئیس آموزش و پرورش تربت جام  ابراز داشت: شهرستان تربت جام تعداد ۴۹ هزار دانش آموز دارد که از این تعداد ۲۰۰ نفر در کانکس ها و حدود دو هزار و ۵۰۰ دانش آموز در مدارس فرسوده تحصیل می کنندکه رفع این معضل همت خیران را می طلبد.

بهرامپور با اشاره هوشمند سازی مدارس گفت: به همت خیرین و سرانه دانش آموزی مدارس ۲۰ درصد مدارس شهرستان با استفاده هوشمند سازی شده و یکی از اولویت های اصلی آموزش وپرورش، بهبودشیوه های آموزشی و افزایش کیفیت آموزش به کودکان، نوجوانان وجوانان تربت جام است.

وی ادامه داد:برای آنکه دانش آموزان به توانند به علوم و فنون روز دسترسی داشته باشند یکی از این  اصلی طرح ها هوشمند سازی مدارس است که به رغم تلاش نتوانستیم تمامی فضای آموزشی را به سیستم هوشمندمجهز کنیم.

تحصیل ۴۹ هزار دانش آموز در۳۵۰ فضای آموزشی

وی گفت : هم اکنون ۴۹ هزاردانش آموزتربت جام در۳۵۰ فضای آموزشی شهروروستای این شهرستان درحال تحصیل هستند وسه هزارمعلم پست های مختلف آموزشی وتربیتی مدارس تربت جام را به عهده دارند.

بهرام پور افزود: از مجموع ۴۰۲ واحد آموزشی تعداد ۱۰۸ مدرسه دونوبته برگزار می شود که ۵۷ مدرسه درشهر و االباقی روستایی می باشد که از استاندارد های آموزشی عقب هستیم.

رئیس آموزش و پرورش تربت جام با توجه به کمبود اعتبارات نگهداری فضاهای آموزشی عنوان داشت: با اجرای قانون تجاری سازی حاشیه مدارس به دنبال جذب درآمدهای مستقل برای ای فضا ها هستیم اما نگاه اقتصادی صرف به این جریان نداریم.

انتهای پیام/

دیدگاهها (۰)



تبلیغات


آخرین اخبار و مطالب