امروز ۲۱ آبان ۱۳۹۶
صفحه اصلی » مذهبی » فعاليت بدني بهترين راه كنترل قند خون بيماران ديابتي است
کد خبر : 15712
تاریخ انتشار : ۷ مرداد ۱۳۹۴در ۶:۲۲ ب.ظ

فعاليت بدني بهترين راه كنترل قند خون بيماران ديابتي است

فعاليت بدني بهترين روش براي كنترل قندخون در بيماران ديابتي محسوب مي‌شود.

عليرضا مقتدري متخصص طب فيزيكي در گفتگو با ايمنا با بيان اينكه فعاليت بدني در كنار تغذيه مناسب عامل مهمي در كنترل قند خون است، افزود: يك فرد مبتلا به ديابت با فراگيري آموزش‌هاي لازم و كنترل روزانه قندخون و ادرار مي‌تواند بين فعاليت بدني و مصرف داروي خود تعادل ايجاد كرده كه از افزايش قندخون جلوگيري كرده علاوه بر اينكه اين مانع افت قندخون بيمار نيز خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه ورزش عامل مهمي در افزايش انرژي و كاهش استرس در افراد است، خاطرنشان كرد: ورزش در بيماران ديابتي سبب كاهش قندخون، موجب كاهش فشارخون و كاهش توده چربي بدن، كاهش كلسترول بد و پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي شده و به استحكام استخوان‌ها كمك مي‌كند.
اين متخصص طب فيزيكي بهترين زمان براي ورزش كردن را براي بيماران ديابتي يك تا سه ساعت پس از صرف غذا عنوان كرد و بيان داشت: پزشك  بهترين راهنماي فرد براي زمان مناسب براي ورزش كردن است، در واقع پزشك با توجه به برنامه روزانه و رژيم غذايي و داروهايي كه بيماران ديابتي مصرف مي‌كنند زمان مناسب براي وزرش را مشخص مي‌كند.
وي تصريح كرد: قبل از ورزش حتما اين بيماران قندخون ناشتای خود را اندازه بگيرند، اگر قند خون بين 250 تا 300 است زمان مناسبي براي ورزش نيست،البته بسته به نظر پزشك و انجام ديگر آزمايشات مي‌توان در اين زمينه نظر داد.
مقتدري با بيان اينكه قبل از شروع فعاليت‌هاي ورزشي حتما با پزشك خود مشورت كنيد، اظهارداشت: در صورتيكه فرد دچار عوارض ديابت مثلا دچار زخم ديابتي و يا عفونت شده است برخي از فعاليت‌هاي ورزشي موجب تشديد آن خواهد شد اين در حالي است كه برخي از عوارض ديابت نامشخص هستند كه تنها با انجام برخي آزمايشاتي كه توسط پزشك تجويز مي‌شود انجام خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چه نوع فعاليت بدني براي بيماران ديابتي مفيد است، تصريح كرد: افزايش فعاليت در كارهاي روزانه، انجام ورزش‌هاي هوازي، ورزش‌هاي قدرتي و ورزش‌هاي كششي بهترين نوع تحرك بدني براي اين بيماران به شمار مي‌رود.

دیدگاهها (۰)



تبلیغات


آخرین اخبار و مطالب