امروز ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
صفحه اصلی » یادداشت و تحلیل » جشنواره موسیقی فجر نگاهی به اصالت و موسیقی نواحی ندارد
کد خبر : 34526
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶در ۴:۵۱ ب.ظ

جشنواره موسیقی فجر نگاهی به اصالت و موسیقی نواحی ندارد

موسیقی نواحی ایران در سال‌ها قبل در جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان یکی از بخش‌های رقابتی حضور داشت ولی چند سالی جای این بخش در جشنواره خالی است.

به گزارش جام روز، جشنواره موسیقی فجر که می بایست ترویج کننده موسیقی بومی و محلی کشور باشد امروز جایگاه نواهای غربی و ترویج آن شده است.

موسیقی نواحی ایران در سال‌ها قبل در جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان یکی از بخش‌های رقابتی حضور داشت ولی چند سالی جای این بخش در جشنواره خالی است.

امسال برگزار کنندگان جشنواره موسیقی فجر در قسمت غیر رقابتی فرصتی به موسیقی نواحی دادن تا این نواهای عرفانی و آئینی دوباره دیده‌شوند.

جشنواره موسیقی فجر یک روز از جشنواره در تالار رودکی تهران را به اجرای این موسیقی اختصاص داد که در دو بخش اقلیم ها و برگزیدگان جشنواره ملی جوان برگزار شد.

در قسمت اقلیم ها شش اقلیم از سراسر کشور از اقوام مختلف ایران دعوت‌شده بودند و اجرا کردند و در بخش برگزیدگان جشنواره موسیقی ملی جوان به‌صورت محدود شش گروه از برگزیدگان انتخاب که هرکدام یک اجرا داشتند.

برگزار کنندگان این جشنواره نشان دادند که هنوز موسیقی نواحی در بخش مسابقه جشنواره موسیقی فجر جایگاهی ندارد که لازم است با توجه به پیشینه غنی موسیقی نواحی و اصیل اقوام ایرانی توجه بیشتری به این سبک شود.

تربت جام به عنوان پایتخت وحدت ایران اسلامی بزرگترین شهرستان مرزی خراسان رضوی می باشد که تحت نوای عرفانی موسیقی مقامی و بازی آئینی که از فرهنگ غنی و سرشار مضامین الهی و دینی بهرمند است توانسته باعث نزدیک شدن قلب های مردم منطقه شود.

گردشگران و مسافران وقتی در برنامه های فرهنگی این خطه حاضر می شوند و به نوای عرفانی موسیقی مقامی گوش فرا می دهند محو دوتار و نوای استادان شده و یکی از بهترین خاطره هایشان شنیدن و دیدن این نواها می شود.

اما با توجه به این همه ظرفیت موسیقی مقامی در خراسان بزرگ تا کنون مسئولان فرهنگی برای معرفی وترویج آن کاری صورت نداده و امسال در جشنواره موسیقی فجر دو تن از خراسان رضوی در قسمت غیر رقابتی این جشنواره حضور داشتند.

تربت‌جام از گذشته در موسیقی مقامی شهره جهانی داشته و بزرگانی همچون مرحوم استاد پورعطایی، درپور، عسکریان، سروراحمدی و بسیاری دیگر را در خود پرورانده است.

سالهای متمادی است که شاهد بی مهری و جفای مدیران و مسئولین فرهنگی و هنری ملی، استانی و شهرستانی بر اصحاب این عرصه هستیم.

متأسفانه در چند سال گذشته یشتر شاهد این بودیم که هنرمندان پیشکسوت ما، یک به یک در اوج محبوبیت ولی مظلومیت، دار فانی را وداع گفتند و خاکشان باقی بقای عمر مدیرانی شد که در زندگی و روزهای سخت و صبوری این قشر محجوب قدمی از قدم برنداشتند.

امروز که دیگر صدرنشینان فرهنگ و هنر منطقه جام یک به یک رخت سفر بستند و لازم نیست نعش کشهای فرهنگی برای آنکه در آرشیو هنری خود عکسی از این بزرگان داشته باشند خودشان را به تابوت های فرهنگ و هنر برساند و با پایان همه هیاهوهای برای انتشار خبر در رسانه و نشان دادن حمایت شان از فرهنگ تمام شده است؛ این خطه دوباره با حضور جوانی همانند مهدیس ابراهیمیان و عبدالرحمن باطوری نشان داد که موسیقی مقامی هنوز جوشان است.

عبدالرحمن باطوری به همراه علی پورعطایی فرزند چهره ماندگار موسیقی مقامی کشور مرحوم پورعطایی از تربت جام به عنوان تنها نمایندگان خراسان در جشنواره موسیقی فجر حضور یافتند.

عبدالرحمن باطوری که در جشنواره ملی جوانان و نوجوانان توانسته بود برگزیده آواز در رده سنی نوجوان را کسب کند در بخش برگزیدگان جشنواره فجر حضور پیدا کرد.

این در صورتی است که تربت جام در جشنواره موسیقی جوانان و نوجوانان کشور با کسب ۱۲ مقام اول، دوم و سوم در بخش های نوازندگی دوتار، آواز و دایره بسیار خوش درخشید.

در جشنواره ملی جوانان و نوجوانان تربت‌جامی با کسب چهار مقام اول و دو مقام سوم در بخش نوازندگی دوتار، دو مقام اول و یک مقام دوم و دو مقام سوم در بخش آواز و یک نفر از نوازندگی دایره حائز عنوان شدند.

آنچه مشخص است موسیقی مقامی تربت جام می تواند مقابل هجمه و نفوذ موسیقی غرب ایستادگی و به بالا بردن سطح فرهنگ اسلامی و ایرانی کشور کمک کند و این امر نیازمند توجه بیشتر مسئولان فرهنگی کشور است.

انتهای پیام/

 

 

کلیدواژه ها :

نظرات بسته است.

تبلیغات


آخرین اخبار و مطالب