امروز ۲۲ آذر ۱۳۹۶
صفحه اصلی » اجتماعی » افت و ترک تحصیلی دانش آموزان تربت جامی بزرگترین خطر سیستم آموزشی شهرستان است
کد خبر : 33574
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶در ۵:۳۱ ب.ظ

افت و ترک تحصیلی دانش آموزان تربت جامی بزرگترین خطر سیستم آموزشی شهرستان است

فرسودگی مدارس و کبود نیروی انسانی کافی باعث افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان تربت جام شده است.

به گزارش جام روز، در بررسی روستا های زلزله زده تربت جام مولوی حسن نیازی امام جماعت روستای دوسنگ بزرگترین مشکل این روستا را افت تحصیلی و مسائل فرهنگی دانست و گفت: متاسفانه روند تحصیل دانش آموزان دچار افت شده و مردم از کمبود برنامه های فرهنگی رنج و از سطح بالایی برخوردار نیستند.

مولوی نیازی افزود: خوشبختانه همت مسئولین در بازسازی منازل مسکونی خوب انجام شده اما فضای آموزشی این منطقه نیازمند بازسازی و مرمت است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه زمین برای ساخت فضای آموزشی جدید در نظر گرفته شده، هیچ گونه برنامه ای برای ساخت آن از سوی مسئولین درنظر گرفته نشده است.

سپس یوسف اردشیر عضو شورای روستای دوسنگ عنوان کرد: تنها مدرسه روستا متعلق به سال ۱۳۶۰ می باشد که فرسوده است و امروز دانش آموزان روستا پس از زلزله در چادر مشغول تحصیل هستند.

وی ادمه داد: در سال تحصیلی جدید ۱۷ دانش آموز به دلیل نبود فضای آموزشی مناسب در روستا از ادامه تحصیل انصراف داده اند که این روند اگر ادامه پیدا کند افراد بیشتری از ادامه تحصیل منصرف می شوند که لازم است مسئولین تلاش کنند مدرسه ای را که قول داده اند سریع تر احداث کنند.

در ادمه مقدم عضو شورای روستای قلعه سرخ دهستان موسی آباد تربت جام عنوان داشت: دانش آموزان برای تحصیل دچار مشکل هستند و فضای آموزشی مناسب در اختیار آنان نیست.

 

برای پاسخ به این سوال که برنامه  مسولان اجرایی و سیاست گذاران برای راه حل این موضضوع برای روشن زوایا به سراغ نفر اول تصمیم گیری در حوزه آموزش و پرورش شهرستان رفتیم.

غلامرضا بهرامپور ریس اداره آموزش و پرورش تربت جام در گفتگو با خبرنگار جام روز گفت: مهمترین چالش آموزش و پرورش مدرسه سازی است  با توجه به اینکه خیرین بیش از ۱۲۰ مدرسه احداث کردند همچنان نیاز ضروری به ساخت ۱۵ مدرسه در شهر و روستا داریم تا تراکم دانش اموزی در سایر نقاط شهرستان استاندارد سازی، بهسازی و تجهیز شود.

وی با اشاره به وضعیت مدارس تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید ۵۴۴ مدرسه دولتی و غیر دولتی با سه هزار و ۳۲۰ نیروی انسانی رسمی، حق التدریس، پیمانی و سرباز معلم مسئولیت آموزش و پرورش دانش آموزان را برعهده دارند.

ریس آموزش و پرورش تربت جام با اشاره به چالش این اداره بیان داشت: مهمترین چالش در آموزش و پرورش شهرستان بازسازی و بهسازی مدارس زلزله زده می باشد که با بازرسی های اداره کل بر آورد نیازها انجام و در وضعیت تامین اعتبار و اعطای تسهیلات است.

بهرامپور ادامه داد: یکی دیگر از چالش ها طرح ۶_۳_۳  بود که به مقطع ابتدایی یک کلاس اضافه شد که نیروی متخصص و فضای آموزشی در نظر گرفته ومتاسفانه در اخر دولت دهم صورت و حواشی اینده طرح پیش بینی نشده بود و به آموزش و پرورش هزینه زیادی را تحمیل کرد.

وی یاد آور شد: مشکلات حوزه آموزش و پرورش بسیار است و اگر این روند اصلاح نشود در آینده نزدیک دچار افت تحصیلی در مناطق روستایی واحتمال افزایش آمار بی سودای و کم سودای خواهیم بود.

در ادامه صحبت های علی رستمی فرماندار تربت جام و رئیس ستاد پشتبانی آموزش و پرورش را در این ستاد ارائه می شود.

رستمی با اشاره به سیاسیت نوسازی آموزش و پرورش گفت: اگر چه خیریرن مدرسه ساز بازوی قوی برای بهسازی و نوسازی امکان آموزشی هستند اما این روش پاسخ گو نیاز سیستم آموزشی نیست.

وی ادامه داد: دولت به عنوان مسئول اجرایی کشور لازم بودجه کافی برای ساخت بنا های جدید و نوسازی مدارس در نظر بگیرد و با نگاه خیریه ای کار راه نخواهد افتاد.

فرماندار تربت جام با انتقاد از حضورش به عنوان رئیس ستاد آموزش وپرورش عنوان داشت: اختیار فرماندار به عنوان مسئول اجرایی و ناظر بر عملکرد مدیران شهرستان برای انتقاد از سیستم و مطالبه گری از رئیس آموزش وپرورش به دلیل سمت ریاست ستاد پشتیبانی کم شده  که لازم است بازنگری شود.

رستمی تصریح کرد: بیشتر مدارس شهرستان فرسوده و قابلیت برگزاری کلاس های استاندارد را ندارند که به دلیل کمبود فضا به ناچار در آنجا دانش آموزان مشغول تحصیل هستند و این روند می توان بر ررحیه آنان تاثیر گذار و باعث افت تحصیلی شود.

در ادامه با جمعی از معلمان به گفتگو پرداختیم که به دلیل مسائل کاری نام آنها در اختیار خبرنگار امانت است.

معلمان شهرستان معتقد هستند اگر سیستم آموزشی اصلاح و به زیر ساخت های آموزش و پرورش پرداخته نشود در چند سال آینده شاهد افت تحصیلی در میان قشرهای متوسط و ضعیف جامعه خواهیم بود.

آنان با اشاره به مشکلات بسیار در ساختار آموزش و پروش بیان داشتند: عدم رسیدگی به معیشت معلمان و تعیین تکلیف نیروهای پیمانی وحق التدریس باعث تضعیف روحیه این قشر می شود که برآموزش و پرورش دانش آموزان تاثیرگذار است.

آنچه مشخص است وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه در کشور لازم است با تامین اعتبار بیشتر و نوسازی فضاهای فرسوده اقدام نمیاند تا زحمات مدیران برای بالا بردن سواد آموزی بی نیجه نشود و شاهد افت تحصیلی وانصراف از تحصیل دانش آموزان نشوند.

با توجه به اینکه چندی پیش آزادمنش رییس اداره سنجش نهضت سوادآموزی خراسان رضوی در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی تربت جام بیان داشت: بیش از ۹۶درصد جمعیت استان خراسان رضوی باسوادند و فقط چهار درصد بی سواد هستند.

آزادمنش افزود: برای کسانی که اقدام به سواد آموزی می کنند و در کلاس های سوادآموزی حضور دارند مبلغ ۱۴۵هزارتومان پاداش پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: شهرستان تربت جام رتبه دوم سواد آموزی رادر استان خراسان رضوی دارد و در حال حاضر میانگین جمعیت باسوادی افراد شش سال به بالا ۷۸.۶درصد است.

با توجه به سیاسیت های کشور برای رفع بی سوادی در جامعه که مسئولان در حال پیگیری هستند آیا در چند ساله آینده با فرسوده شدن بیشتر از امروز فضاهای این زحمات از بین نخواهد رفت؟ و تعداد بی سوادان یا کم سوادان افزایش پیدا نمی کند؟

انتهای پیام/

دیدگاهها (۰)



تبلیغات


آخرین اخبار و مطالب